Wednesday, November 25, 2009

BUKAN AKU SENGAJA

BUKAN AKU SENGAJA

Bukan aku sengaja

membuka pekong di dada , atau meludah ke langit

kerana aku juga sebahagian darinya


Bukan aku sengaja

bermaksud derhaka, pantang sekali pada paduka.

Namun, niat di hati untuk membela

kerana terpanggil nasihat agama

Nasib bangsamu takkan berubah

Jika kau tidak bersama


Kalau dulu harta negara dipunggah ke Eropah

Kini kapal layar, mahligai terbina

Kalau dulu penjarahnya sang penjajah

Kini penyamunnya anak bangsaku bergelar pemerintah

Pemimpin Negara


Amanah kini bisul bernanah

Ikhlasnya kini bertukar culas

Janjinya dulu,

bermerah darah demi bangsa tercinta

Tetap sama, Cuma di bibir saja


Ketika ada yang mula menyanggah

Kembalikanlah hak rakyat jelata

Kata nista, fitnah durjana, mahkamah diguna

Sehingga Jebat dan Munsyi terpenjara


Pemimpinku silih berganti,

Slogan menggunung janji nya tinggi

Namun bangsaku tetap begitu

Lesu, pilu dan tetap Melayu.


Nukilan rasa:

1Malaysia



No comments:

Post a Comment